mandag 19. januar 2009

Filmanalyse av valpenes hevn

Hvem er sender, målgruppe og budskap i reklamefilmen?
Senderen i reklame filmen er Norges blindeforbund. Målgruppen er de som ser på, og de som har hunder, og vil donere til Norges blindeforbund. Eller de som ikke har hunder og vil donere.
Budskapet i filmen er at selv de minste kan gjøre en forskjell, og at selv de minste og forsvarsløse kan bli gode førerhunder. De kan hjelpe blinde mennesker, så de får det lettere i hverdagen vi lever i.
Men budskapet i reklame filmen er også at du også skal være snill mot de som er svakere en deg, fordi det kan snu seg.

Hvor lang er filmen?
Filmen varer i 50sekunder, men til å være så kort er den veldig bra, med tanke på hvordan de får fram budskapet.

Beskriv filmens dramaturgi?
I denne reklamefilmen er det en begynnelse (introduksjon), så kommer en midtdel (komplikasjon), så kommer avslutningen (resolusjon).
Introduksjonen i reklamefilmen begynner med at valpen sitter inni det lille søte gule hundehuset sitt og spiser, mens det regner utenfor hundehuset. Nabo sjæferen får øye på den lille valpen, som sitter trygt og godt i hundehuset sitt, med hundemat.
Da bjeffer sjæferen på den lille valpen, og hopper over det høye gjerdet sitt og inn i haven til valpen.
Når han kommer inn i haven, løper han mot den lille valpen og jager valpen ut av hund huset sitt, og setter seg selv inni hundehuset, og spiser opp resten av maten til den lille valpen som står ute i regnet og piper.
Dette er en av to mobbescener i reklame filmen. I disse to finner vi komplikasjonsdelen som viser at sjæferen plager/mobber den lille valpen. Og i begge disse scenene klarer senderen med en gang å få oss til å få sympati for den lille valpen.
Neste mobbescene er når den lille valpen leker med ballen sin i haven. Så kommer den store sjæferen og tar ballen fra valpen, og biter den i stykker, deretter tisser på den.
Den siste scenen hvor vendepunktet kommer er når valpen blir hentet av en dame og ført til førerhundekolen, og kommer ut igjen som en voksen hund som har blitt en førerhund. Resolusjonen kommer når fører hunden møter sjæferen igjen etter lang tid. Det regner ute å førerhunden og den blinde går inn på en kafé, men sjæferen må stå igjen i regne utenfor mens førerhunden kan sitte godt og varmt inne.

Pek på brukerne av bildeutsnitte og kameravinkel?
Det er to bildeutsnitt som blir brukt mest, og det er nærbilde og totalbilde. Det blir brukt noe froskeperspektiv siden hundene ikke er så store, men mest normalperspektiv.
Når valpen er lei seg fordi sjæferen har tatt hundehuset hans, er det nærbilde på valpen for å forsterke at valpen er lei seg og det triste i bilde. Og når sjæferen står inne i hundehuset til valpen og titter ut av vinduet, og skraper på det er det nærbilde for at vi skal se at sjæferen koser seg. Og helt på slutten akkurat da de lukker igjen døra til kafeen, er det et nærbilde på døra av et skilt som viser hunder ingen adgang. Dette for å forsterke at det bare er fører hunden som kan komme inn.
Og senere når valpen har blitt stor og kommer ut av førerskolen er det totalbilde for å forsterke a hunden nå er stor og ikke bare stor ved at han har vokst.
Bildeutsnittene viser at de fokuserer mest om en ting av gangen.

Hva er hensikten med filmen?
Hensikten med filmen er at vi skal bli informert om Norges blindeforbund, at vi skal ville hjelpe Norges blindeforbund, og at vi skal ville donere.

Er filmen humoristisk, ironisk eller saklig informativ?
Jeg vil si at reklamefilmen er humoristisk men også seriøs fordi det er ikke noe moro og bli mobbet, men måten valpen blir mobbet på er humoristisk. Men også saklig fordi reklamefilmen kommer fram til et budskap til slutt.

Skriv kort om du liker/ikke liker reklamefilmen og begrunn svaret ditt?
Jeg likte denne reklamefilmen godt. Fordi den er morsom og søt, men også fordi den informerer oss om noe viktig som mange kanskje ikke tenker på til vanlig.




Ingen kommentarer: